Audi youngtimer – kúsok histórie …

Audi youngtimer – kúsok histórie …

Nemecká automobilka Audi je v súčasnosti vnímaná ako zástupca prémiového segmentu, ale hlavne ako neúnavný propagátor vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies. Len znalci automobilových pomerov a histórie vedia, že tomu nebolo vždy tak.

1976: Audi 100 (C2)

Značka Audi totiž nebola vždy považovaná za luxusnú. V 70. rokoch 20. storočia, bola značka Audi porovnateľná v rámci svojej ponuky so značkami, ako napr. Opel, ktorý stál vyššie, nakoľko mal vo svojej ponuke veľké limuzíny. Automobily značky Audi však takýmto portfóliom modelov v tej dobe nedisponovali. Značku Audi v tých časoch reprezentovali limuzíny 80, a 100, ktoré síce boli úspešnými modelmi, ale na prémiový segment nemohli pomýšľať ani v porovnaní s modelmi značky Opel až do chvíle keď sa na šéfovskú stoličku v automobilke Audi neposadil geniálny mág automobilového priemyslu, pôvodným povolaním advokát zo Salzburgu, istý Ferdinand Piéch.

V tej dobe ešte nebol výraznou postavou automobilového priemyslu, aj keď na seba upozornil svojím úspešným pôsobením u automobilky Porsche, ktorú vtedy viedol jeho strýko Ferry Porsche. Po vstupe do automobilky Audi sa rozhodol, že zo značky Audi urobí značku, ktorá bude pevne patriť do prémiového segmentu, a nebude konkurovať už spomenutému Opelu, ale rovno značkám, ako BMW, či dokonca Mercedes-Benz, ktorý bol v tom čase jasnou špičkou prémiového segmentu.

Spoločne so svojim kolegom, Walterom Treserom  ako prvý krok, skonštruovali päťvalcový motor o objeme 2.1 litra, ktorý predstavili v roku 1978 v Audi 200, generácie C2, ktoré vychádzalo z vtedajšieho Audi 100, ale bolo jeho luxusnejšou verziou. Audi 200 5E bolo prvým náznakom toho, čo sa bude diať v automobilke Audi pod taktovkou rakúskeho génia.

1980: Audi 200 5T (C2)

Na rok 1978 bola pripravená v poradí druhá generácia modelu Audi 80, na ktorej základoch malo vzniknúť niečo, čo malo začať cestu značky Audi do prémiového segmentu. Pomerne veľké, hranaté kupé, s vypuklými blatníkmi, športovým vzhľadom, silným motorom pod kapotou, a stálym pohonom všetkých štyroch kolies. Jeho názov znel Audi Quattro. Slovo quattro, v taliančine označujúce číslicu štyri, malo poukazovať na hlavný znak tohto nového vozidla. Pohon všetkých štyroch kolies v tej dobe nebol v žiadnom prípade bežnou praxou, tak ako je to v súčasnosti.

Posledný model, ktorý týmto pohonom disponoval, bol Jensen FF Interceptor z roku 1967, ale toto vozidlo sa komerčného úspechu nikdy nedočkalo. Audi Quattro, ktoré stálo na podvozkovej platforme Audi 80, generácie B2, sa predstavilo na ženevskom autosalóne v roku 1980, a okamžite vyvolalo rozruch. Už v januári roku 1980, v rámci testovania, sa model Audi Quattro, zúčastnil, aj keď nesúťažne, podujatia Jänner Rally, pričom všetkých účastníkov za sebou zanechal o neuveriteľných 27 minút.

Audi quattro Rallye S1.

Jeden zo zúčastnených jazdcov sa na margo tejto udalosti vyjadril takto: Pri bežných rally potrebujeme na meranie medzičasov stopky, v prípade tohto auta nám pokojne postačí aj kalendár. Už vtedy toto vozidlo preukázalo svoj obrovský potenciál, a nasledujúce obdobie toto tvrdenie aj potvrdilo. Klasické, dvojdverové kupé malo pod kapotou radový, turbom prepĺňaný, päťvalcový motor, so zdvihovým objemom valcov 2133 cm, a disponovalo výkonom 147 kW (200 k), ktorý stačil na maximálnu rýchlosť 240 km/h.

Autormi myšlienky postaviť vozidlo so stálym pohonom všetkých štyroch kolies boli Ferdinand Piéch, a Walter Treser, ktorí od roku 1977 so svojim tímom pracovali na vývoji tohto automobilu. Audi Quattro sa v nasledujúcom období stalo doslova legendou. Objavilo sa v rally, pričom vybojovalo dva tituly majstra sveta a v rámci modelového portfólia značky pôsobilo ako samostatný model. Na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, v roku 1983 sa objavila druhá verzia tohto modelu, s označením Sport quattro.

Táto verzia bola kratšia, ľahšia a oveľa rýchlejšia. Poháňal ju modernizovaný, turbom prepĺňaný päťvalec so zdvihovým objemom valcov 2144 cm, a maximálnym výkonom 225 kW (306 k), pričom maximálna rýchlosť tohto vozidla bola až 280 km/h, čím sa stalo najrýchlejším vozidlom so štyrmi kruhmi na maske chladiča v vtedajšej dobe a jedným z najrýchlejších vozidiel tej doby vôbec.

Pohon quattro sa dostal aj do ostatných modelov značky Audi, ale tam bolo jeho označenie s malým začiatočným písmenom, nakoľko s veľkým začiatočným písmenom sa označoval samostatný model. V roku 1982 prišlo na trh Audi 80 quattro, a v roku 1984 prišlo špičkové, aerodynamicky riešené Audi 100 quattro. Neskôr sa objavilo aj v luxusnejších verziách oboch spomínaných modelov, čiže Audi 90 a Audi 200.

Samostatné modely Quattro a Sport quattro sa stali symbolom osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia v automobilizme a pre túto nemeckú automobilku sa tak otvorili dvere do prémiového segmentu, pretože pohon všetkých štyroch kolies quattro zmenil ponímanie značky Audi a začalo sa k nej pristupovať s oveľa väčším rešpektom. História samostatných modelov Audi Quattro, a Audi Sport quattro nie je dlhá, ale zato mimoriadne plodná.

Oba tieto modely sa objavili v rally, pričom sa stali symbolmi vozidiel rally skupiny B s jej najznámejšími zástupcami a dosiahli veľké úspechy. Za jeho volanty sa posadili, a zvíťazili s ním mnohé osobnosti svetových rally, ako Walter Rohrl, Stig Blomqvist, Markku Allén, Michelle Moutonová a mnohí ďalší.

Audi Sport quattro S1 dokonca trikrát za sebou zvíťazilo na najťažších pretekoch do vrchu, na Pikes Peak v americkom štáte Colorado v rokoch 1985, 1986, a 1987, pričom pri poslednom víťazstve, kde sa za volant posadil legendárny Walter Rohrl, dosiahlo aj najrýchlejší čas 10:47,85. Značka Audi týmto modelom v podstate vstúpila do prémiového segmentu, a jej imidž, ako prémiovej značky začal stúpať Značka Audi bola čoraz viac rešpektovaná a to aj po ukončení výroby oboch samostatných modelov s názvom Quattro.

Ako prvé vo výrobe skončilo Sport quattro, ktorého produkcia sa skončila v roku 1987, ale kariéra modelu Audi Quattro, dnes nazývaného Ur-Quattro, čiže pôvodné Quattro, trvala oveľa dlhšie. Audi Quattro, ako samostatný model sa začalo predávať na jar roku 1980, pričom sa stalo jedným z najdlhšie pôsobiacich samostatných modelov značky Audi na trhu.

Vo výrobe prekonalo aj svoj základ, čiže model 80, generácie B2, ktorého výroba bola ukončená v roku 1986 vďaka ktorému sa stalo legendou. Výroba modelu Audi Quattro bola definitívne ukončená v lete roku 1991 a dodnes je symbolom pohonu všetkých kolies v bežnom osobnom aute.

Quattro, ako názov pohonu všetkých kolies pokračuje v automobilke Audi až dodnes, pričom naďalej dosahuje úspechy v rôznych motoristických disciplínach. Z chronologického hľadiska, po ukončení pôsobenia značky Audi v rally v roku 1987 sa pokračovalo na okruhových pretekoch. Každému fanúšikovi je určite známe Audi 200 Turbo quattro Trans-Am z roku 1988, Audi 90 IMSA GTO z roku 1989, ktoré sa zúčastnili okruhových a vytrvalostných pretekov v Severnej Amerike.

Ďalšou úspešnou kapitolou bolo pôsobenie značky Audi v seriáli Deutsche Tourenwagen Masters, kde pôsobila luxusná limuzína Audi V8 DTM quattro, ktorá zvíťazila v sezónach 1990 a 1991. Ďalej sa pokračovalo pôsobením v šampionáte Super Tourismo Wagen, kde pôsobilo vtedy nové Audi A4, v sezónach 1995 až 1999. Audi sa vrátilo aj do DTM a to s modelmi ABT TT-R DTM quattro a Audi A4 DTM, v rokoch 2001 až 2009, v súčasnosti v seriáli DTM zastupuje model RS 5 DTM quattro.

Najúspešnejšou kapitolou pohonu quattro je jednoznačne pôsobenie na vytrvalostných pretekoch 24 hodín v Le Mans, kde sa Audi zúčastňovalo v rokoch 1998 až 2015, pričom zo 17 účastí, dokázalo 13x zvíťaziť, pričom vytvorilo jeden významný míľnik. V roku 2006 zvíťazilo Audi R10 TDI quattro, poháňané po prvýkrát v histórií vznetovým motorom. Pohon quattro inšpiroval aj ostatné automobilky, a zglobalizoval používanie pohonu všetkých štyroch kolies tak, že dnes sa to už považuje za samozrejmosť.

Je ale treba podotknúť, že v rámci svetového ponímania bolo prvé pri pohone všetkých kolies Subaru, a to od roku 1972, ale až do príchodu modelu Audi Quattro, to bolo len zanedbateľne známe, nakoľko značka Subaru v tej dobe nebola taká známa, ako v súčasnosti.

Audi quattro, 1982

Za 40 rokov sa značka Audi, nielen svojim pohonom quattro, ale aj mnohými inými technológiami stala pevnou súčasťou prémiového segmentu.Ferdinandovi Piéchovi, tvorcovi súčasnej podoby značky Audi sa podarilo to, čo si pri príchode do automobilky zaumienil, že spraví z tejto obyčajnej automobilky prémiovú značku, ktorá bude konkurovať  značkám BMW a Mercedesu. Model Audi Quatro je dodnes veľkým míľnikom automobilovej histórie a zároveň definuje svoju značku v takej podobe, v akej ju poznáme dnes.

Za tento článok ďakujeme Romanovi Doničovi – Autor

Foto: Audi PRESS

VETERÁN